Visus metus bibliotekoje organizuojami įvairūs renginiai (Renginių kalendorius) ir parodos. Jūs taip pat galite pasiūlyti savo renginį, parodą arba pakviesti mus į savo renginį. Jei turite idėją, kreipkitės į kultūrinių renginių organizatorę Rūtą Skorupskaitę tel. +370 5 210 7003 arba el. p. [email protected]. Jūsų renginys ar kilnojamoji paroda gali vykti ne tik mūsų bibliotekoje, bet mes ją galime pasiūlyti ir Alytaus bei Vilniaus apskričių viešosioms bibliotekoms.
Kviečiame apsilankyti šiuo metu bibliotekoje vykstančiose parodose
Žymus estetikos tyrėjas Vosylius Sezemanas teigė, kad menas, vienu ar kitu būdu vaizduodamas gamtos reiškinius, drauge moko stebėtoją atrasti gamtoje naujus estetiškai vertingus aspektus, pamatant gamtą tam tikrą stilių jai suteikusio menininko akimis. Kaip tik todėl bet kuriam – išprususiam ar mažiau išprususiam mene žmogui – gamtos motyvų meninės interpretacijos visada esti įdomios, nes nėra tokio, kurio žvilgsnis su gamta nebūtų susilietęs.
Tapytojos Kristinos Darulienės parodos, kuri eksponuojama Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešojoje bibliotekoje, pavadinimą galima laikyti raktu, leidžiančiu atverti kūrėjos stilistikos savitumą. „Gamtos ritmai“ ne tik nurodo į dailininkės mėgiamus, nuo pat kūrybinio kelio pradžios plėtojamus gamtos motyvus, bet atskleidžia ir tai, ko pati menininkė, šiuos motyvus tapydama, siekė. Kristina sako, kad ją žavi visa apimanti ritmika: „Gamtos ritmai yra visur, jie dinamiški ir nuolatos kinta“. Todėl nenuostabu, kad būtent ritmas tampa paveikslų elementų kompozicijos organizavimo pagrindu, leidžiančiu suvokti kiekvieną paveikslą kaip visiškai autonomišką pasaulį tik su jam vienam būdinga atmosfera, nepakartojamu koloritu, savomis nuotaikomis ir jame tvyrančiu gyvybės vitališkumo vaizdiniu. Nepaisant to, kad ritmas turi tam tikrą jo dėmenų kartotę, jis nėra lygus mechaniniam ornamentui, ir šie ritme egzistuojantys pertrūkiai, subangavimai, lūžiai kaip tik ir leidžia dailininkei sukurti gyvybei būdingos dinamikos įspūdį.
Nors ekspozicijoje ji tiesiogiai nevaizduoja gyvų padarų, kintančio ritmo pulsavimo dėka regisi, kad Kristinos gamtovaizdžiuose jų esama. Arba veikiau, ritmas, asociatyviai siejantis paveikslo motyvus su bėgimo, plevenimo, skrydžio trajektorija, neapskaičiuojamu vėjo pūstelėjimo kryptimi, leidžia nujausti tą nenutapytą gyvastį juose esančią. Šio įspūdžio tikrumą, matyt, apsprendžia tai, kad menininkė yra viena iš to nedaugelio, kuri tapo gamtoje, ir jos pačios patirtys bei įžvalgos kūrybos procese pavirsta šiuos betarpiškus išgyvenimus atspindinčiomis linijomis bei gaiviais, bėgliais potėpiais.
Kristinos gamtovaizdžiai yra švarūs, nepaliesti technikos, juose nėra jokių civilizacijos ženklų. Šitai leidžia menininkės kūrinius laikyti lyriškais, net ir savaip romantiškais, kadangi kiekvienas jos paveikslas yra sklidinas emocijos. Vargu, ar tokį emocijos įspūdį būtų galima pasiekti vien tik struktūriniais, ritminiais, linijiniais paveikslo formavimo būdais. Didelę reikšmę, formuojant jausminę kūrinių atmosferą, atlieka spalva. Koloritas ne tik apibūdina paveikslų elementus – šakas, žolynus, dangų, augalų stiebus ir žiedus, – ne tik modeliuoja jų apimtis, bet tarpusavyje sąveikaujančios spalvos kuria tą nepakartojamą į jauseną orientuotą aurą, kurios neturėdami paveikslai netektų didžiosios savo įtaigos dalies.
Parodos eksponatai liudija, kad spalvoms Kristina yra itin jautri, ir spalvos jos kūriniuose gyvena kone atskirą gyvenimą, nelyginant emocionalūs tarpusavio dialogais saistomi personažai. Jų susidūrimai paveikslų paviršiuose kartais regisi įtempti, kada kūriniuose susiduria kontrastingos spalvos, nors dažniausiai jie primena tylius kuždesius, spalvoms sąveikaujant pustoniais ir atspalviais. Šioji paveiksluose įkūnyta dailininkės spalvinė klausa, veikianti žiūrovą, yra dalykas, kuris rodo arba tvirtą profesionalią mokyklą, arba tiesiog sunkiai išmokstamą įgimtą koloristinę nuojautą. Sunku pasakyti, kuris veiksnys yra lemiantis Kristinos atveju. 2002 m. ji pabaigė tapybos studijas Šiaulių universitete, kuris yra išleidęs į gyvenimą ne vieną įsimenantį ir tvirtą menininką, disponuojantį neabejotinais spalvinio ir struktūrinio komponavimo gebėjimais. Nuo pat baigimo metų Kristina ne tik dirba įvairiose kultūrinėse institucijose, rengdama ir įgyvendindama kultūrinius projektus, bet tuos gebėjimus demonstruoja, dalyvaudama užsienyje bei Lietuvoje rengiamuose pleneruose, grupinėse ir personalinėse parodose, atskleidžiančiose jos dėmesio gravitacinius taškus. Tai – nuolat naujai peizažuose, natiurmortuose, įvaizdinta gamta. Nepaisant realybės ir menininkės kūrinių analogijos, realiste Kristiną galima pavadinti tik su nežymiomis išlygomis: jos paveikslų formas kartais esti suniveliuotos, subendrinantis, o kai kur ypatingai suintensyvintos, paryškintos, matomos tarytum žvelgiama į jas būtų pro padidinamą stiklą, ir tai rodo unikalią tik Kristinai būdingą natūros interpretaciją. Istoriškai gausų ir ilgą laiką kone tradiciškiausiais Lietuvoje laikytų žanrų – peizažo ir natiurmorto – rezervuarą Kristina papildo nepakartojamais linearinį ir tapybinį pradą apjungiančiais poetiškais kūriniais. Nuo socialinių, politinių ir meninių perversmų kupinos kasdienybės į estetizuotą gamtos lauką žiūrovo žvilgsnį panardinantys menininkės paveikslai regisi esantys tarsi belaikiai, šiems pasaulio virsmams nepavaldūs pasauliai. Todėl Kristinos Darulienės paroda – palanki proga kiekvienam jos lankytojui išsivėdinti savo vidinius pasaulio pagavos podėlius.
Informaciją parengė Dalia Karatajienė
Parodą apžiūrėti kviečiame Dalykinės literatūros erdvėje iki rugsėjo 30 d.
Andrius Grigalaitis (1982-2024) buvo Dailininkų sąjungos siela – komunikacijos vadovas, jo dėka gimė nauja, šiuolaikiška LDS komunikacinė strategija, menininkų kūrybą dokumentuojantys video siužetai, išradingas vizualinis stilius, edukacinės programos.
Anot menotyrininkės Saulės Mažeikaitės, jis buvo vienas tų universalių menininkų, kurių kūryba sugeria geriausias kultūrines kitų medijų patirtis ir galimybes. Andrius Grigalaitis Šiaulių universiteto Audiovizualinio meno katedroje baigė bakalauro studijas, Vytauto Didžiojo universitete įgijo kūrybinių industrijų magistro laipsnį, dalyvavo daugiau nei penkiasdešimtyje nacionalinių ir tarptautinių parodų ir projektų. Jau pirmoji Andriaus personalinė paroda atskleidė jo polinkį eksperimentuoti, plėtoti individualų poetišką santykį su gamtine ir urbanistine aplinkomis. Jo fotografijose savitai minimalistine vizualia kalba prabyla Šiaulių „pietinis“, Karoliniškių daugiabučiai, Dzūkijos nacionalinis parkas, Islandijos toliai, Čepukėnų pievos. Monochrominiuose kadruose skleidžiasi mistiška, paslaptinga gamta, „ištirpę“ miestovaizdžiai, jis buvo tikras efemeriškos miglos stebėjimo ir fiksavimo meistras. Andriaus fotografijose vyrauja minimalizmas, išgryninta kompozicija, kurianti harmoningos ir lengvos melancholijos atmosferą.
Menotyrininkė Austėja Mikuckytė meninį tyrimą „Kolektyvinis portretas 70-ieji“ apibūdino kaip aktualios atminties ir bendruomenių pjūvį, o projekte „Inside the history“ gilinamasi į didžiuosius istorijos naratyvus. Į Andriaus kūrinius galima ne tik žvelgti, bet juos patirti kaip estetinę kelionę, leistis į nebylią diskusiją su autoriumi, nerti į jo subtiliai atvertus kontekstus.
Kasdienėje veikloje Andrius nuolat susidurdavo su Lietuvos dailininkų sąjungos parodų organizavimu ir komunikacija. Jo kuriama dokumentika ir trumpi siužetai apie menininkus buvo nuolatinė Dailėraščio ir Dailininkų sąjungos naujienlaiškio dalis. Autorius yra sukūręs ir meninį įvaizdį didelės apimties meno leidiniams.
Andrius apdovanotas LR Kultūros ministerijos premija „už geriausiai parengtus ir vykdytus vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus“, 2014 m. jam buvo skirta JAV ambasados Lietuvoje stipendija.
Andrius buvo išmintingas, pozityvus, charizmatiškas Žmogus, Menininkas, sustabdęs savo fotografijose lietuviškas miglas ir laiką. Šiandien įjungėme Andriaus darbo kompiuterį, ieškojome portreto nekrologui..., o radome tūkstančius „Mūsų“ – parodose, kūryboje, darbuose, konferencijose, kelionėse... Ir tik kelios paprastos jo paties nuotraukos. Savo fotografijose ir video kūriniuose jis įamžino šimtus kūrėjų, pats pasilikęs kitapus regimybės.
Andrius atsisveikina žodžiais:
„Man patinka pasiklysti migloje, ji sukuria begalybės jausmą, kur ištirpsta visi vaizdai, o kartu su jais ištirpsti ir tu.“
2024 metais rugsėjo 12 d. Lietuvos filosofui Arvydui Šliogeriui sukaktų 80 m. Deja, su šiuo pasauliu A. Šliogeris atsisveikino 2019 m. gruodžio 18 d. Šis mąstytojas mūsų šaliai ir pasauliui paliko gausų savo kūrybos palikimą. Jo darbai išsiskiria mąstymo originalumu, savitumu. Vienoje iš savo knygų „Bulvės metafizika“ jis rašo: „Jeigu man tektų rinktis bulvę arba Veneciją, nedvejodamas pasirinkčiau bulvę." Taip pat jis sakė: „Aš matau“. Todėl esu matytojas, o ne mąstytojas“. Galbūt todėl vienas iš jo mėgiamų užsiėmimų buvo fotografija.
Filosofas Naglis Kardelis teigia, kad „panašiai kaip antikinė filosofija skirstoma į ikisokratinę ir posokratinę, taip ir Lietuvos filosofija ateityje bus skirstoma į laikotarpį iki Šliogerio ir laikotarpį po Šliogerio.“
Kviečiame į Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos Didžiojoje salėje surengtą A. Šliogeriui skirtą parodą, kurioje galėsite pamatyti daugumą filosofo parašytų knygų, nuotraukų iš įvairių jo gyvenimo laikotarpių, apdovanojimų, laiškų, rankraščių fragmentų. Taip pat parodoje eksponuojami daiktai, stovėję ant A. Šliogerio rašomojo stalo.
Aelita Bielinytė – dailininkė, aukščiausios kategorijos architektūrinės keramikos restauratorė. Dirba keliose srityse. Dekoratyvinės keramikos ir grafikos srityje dalyvauta daugelyje parodų – tarptautinių ir personalinių. Atkurta, restauruota ir naujai pastatyta daugiau kaip keli šimtai unikalių koklinių krosnių ir židinių Lietuvos kultūros paveldo objektuose, daugiausia – Vilniaus senamiestyje.
Buvusiuose Tiškevičių rūmuose, dabar Vilniaus apskrities A. Mickevičiaus bibliotekoje 1997-2018 metais keliais etapais restauruota net 13 krosnių architektūrinės keramikos istorizmo laikotarpio meninis dekoras.
Bibliotekos administraciniame pastate sukurtas dekoratyvinės keramikos darbų ciklas „Kai laikas teka šakomis“ (pano ir dekoratyvinės keramikos formos). Naujai sukurtuose meninės dekoratyvinės keramikos kūriniuose panaudoti istoriniai koklių dekoro motyvai susilieja į vientisą stilizuotą simboliais kalbantį pasaulį.
Juozapo Zavadskio spaustuvė, veikusi Vilniuje 1803–1939 m. – viena svarbiausių ir ilgiausiai dirbusių poligrafijos įmonių Lietuvoje. Jos įkūrėjas Juozapas Zavadskis, poligrafininkas iš Lenkijos, 1805 m. perėmė Vilniaus universiteto spaustuvę ir, ją sujungęs su savąja, įsteigė modernią leidyklą, kurios vardas tapo žinomas ne tik Vilniuje, bet ir už jo ribų.
Spaustuvė garsėjo savo leidinių kokybe, pirmoji rytų Europoje pradėjo kaupti autorių rankraščius bei mokėti honorarus. Išspausdino daug laikraščių, žurnalų, kalendorių, knygų lietuvių, lenkų, rusų, prancūzų ir kitomis kalbomis.
Parodoje pristatoma dalis bibliotekos fonduose sagomų Juozapo Zavadskio spaustuvės išleistų leidinių.
Parodą rengė vyresnioji bibliografė-kraštotyrininkė Giedrė Saulienė ir dailininkė Kristina Karvelytė.
Paroda eksponuojama II aukšte, Poilsio erdvėje prie Vilnistikos skaityklos iki lapkričio mėn. pabaigos.
2024 m. minimos 155-osios kunigo, lietuvių rašytojo, publicisto, literatūrologo, tautinio sąjūdžio veikėjo Juozo Tumo-Vaižganto gimimo metinės. Parodoje pateikiami svarbiausi kunigo gyvenimo ir veiklos faktai, pristatomi svarbiausi prozos kūriniai.
Paroda iliustruota nuotraukomis iš Juozui Tumui-Vaižgantui skirtų leidinių, Lietuvos integralios muziejų sistemos (LIMIS), Lietuvos skaitmeninto kultūros paveldo portalo ePaveldas, kitų šaltinių.
Parodą parengė vyresnioji bibliografė Jurgita Lazauskaitė ir dailininkė Kristina Karvelytė.
Parodą galima apžiūrėti bibliotekos III aukšte laisvalaikio erdvėje.
Vilnistikos skaitykloje antrame aukšte iki vasaros pabaigos galite apžiūrėti leidinių parodą, skirtą Nepriklausomybės Akto signatarui ir pirmajam Lietuvos Respublikos prezidentui Antanui Smetonai.
Rugpjūčio 10 d. minėsime 150-ąsias A. Smetonos gimimo metines. Parodoje „Antanas Smetona. Lietuvybės puoselėtojas“ bandoma apžvelgti A. Smetonos lituanistinę, publicistinę, visuomeninę veiklą, kaip būdą sutelkti tautą ir puoselėti lietuvybę.
Parodą rasite Vilnistikos skaitykloje iki rugpjūčio 31 d.
Eglė Ratkelytė-Bylienė yra knygos „Penelapė Pasaulio Krašte“ autorė, sukūrė ne tik pasakojimą apie lapę keliauninkę, bet ir pati ją iliustravo puikiais piešiniais. Tai smagi istorija apie lapę, išsiruošusią į Pasaulio Kraštą. Apie tokią kelionę svajoja daugelis, bet ne kiekvienas žino, kur tas Kraštas yra.
Šioje parodoje – Eglės Ratkelytės-Bylienės sukurtos iliustracijos iš knygos „Penelapė Pasaulio Krašte“. Čia rasi visus mielus lapės draugus, žaliuojantį ir dūzgiantį mišką, upelio gaivą ir tai, ką gali sutikti kelyje, jei esi smalsus ir atviras nuotykiams. Keliauk kartu su Penelape!
Paroda vyksta Vaikų bibliotekos erdvėje Vaikystės pieva iki spalio mėn.
Rudaminos meno mokyklos ir Trakų meno mokyklos Aukštadvario skyriaus pagrindinio ugdymo mokinių darbų paroda „Tautodailės mozaika“ yra tęstinio projekto, skirto Lietuvos tradicijų ir kultūros paveldo (lietuvių tautinių drabužių) išsaugojimui, tyrinėjimui, tradicinių vertybių puoselėjimui dalis.
Parodoje kviečiame apžiūrėti tekstilės, keramikos ir tapybos darbus.
Paroda vyksta Vaikų bibliotekos Kūrybinėje laboratorijoje iki spalio 1 d.
Tikrai esatę girdėję apie 3 pirminių spalvų ratą. Jame dominuoja trys spalvos (geltona, mėlyna ir raudona), kurių neįmanoma išgauti maišant kitas spalvas. Tačiau egzistuoja ir 4 pagrindinių spalvų ratas – dailininkai ir fizikai laikui bėgant pridėjo žalią spalvą.
Raudona spalva yra pagrindinė šio ketvirčio knygų parodos tema. Aistros, meilės ir netgi pykčio spalva puošia nemažai knygų viršelių.
Kviečiame išsirinkti raudoniausius skaitinius Po skliautu!
Paroda vyksta Vaikų bibliotekos erdvėje Po skliautu rugsėjo-lapkričio mėn.
Valstybės biudžetinė įstaiga. Trakų g. 10, LT-01132, Vilnius, tel. (8 5) 262 5570, el. paštas: [email protected] Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 190757755.